De tweede aanbesteding voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is van start. Rijkswaterstaat zoekt een partij voor het transport en de installatie van beide bogen van de brug. Vanwege de complexiteit van de werkzaamheden is zeer specialistische expertise vereist op het gebied van zware hijs- en transportwerkzaamheden op en over water. Projectmanager Hans van Ooijen nodigt partijen uit mee te dingen naar dit meest in het oog springende onderdeel van het werk aan de Van Brienenoordbrug: “Veel omstanders herinneren zich de spectaculaire tocht van de tweede Van Brienenoordbrug in 1989. Met het uitwisselen van beide bogen zal in 2030 en 2032 de geschiedenis zich in het kwadraat herhalen.”
Van werf naar brug en vice versa
Vanuit het oogpunt van veiligheid en verkeershinder heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen de beide bogen niet op locatie in Rotterdam te vernieuwen, maar op een bruggenwerf. Daarom zal de geselecteerde partij volgens de huidige planning in 2030 allereerst een nieuwe boog naar Rotterdam vervoeren vanaf de speciaal daarvoor gereedgemaakte bruggenwerf bij het Duivelseiland in Dordrecht. Deze nieuwe boog wordt aan de westzijde van de Van Brienenoordbrug geplaatst. De bestaande westelijke boog wordt verwijderd en getransporteerd naar dezelfde bruggenwerf. Vervolgens wordt deze na renovatie naar verwachting in 2032 weer teruggebracht naar Rotterdam, om aan de oostzijde van de brug te worden geplaatst. De bestaande oostelijke boogbrug wordt verwijderd en vervoerd naar het Duivelseiland.
Zware hijs- en transportwerkzaamheden op en over water
Het gewicht van de bogen is dusdanig groot en de vervoerswijze over het water dermate complex, dat zeer specialistische kennis nodig is om deze klus uit te kunnen voeren. Het gewicht van de nieuw in te varen westelijke boogbrug, inclusief benodigde versterkingen, is bijvoorbeeld zo’n 8600 ton. Daarnaast is er zeer schaars materieel zoals pontons nodig en moeten speciale voorzieningen getroffen worden om de boog op de gewenste hoogte te plaatsen. Ook is de betreffende partij verantwoordelijk voor werkzaamheden in en rondom de vaarweg, om het transport mogelijk te maken.
Tweede van vier contracten
Het project vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is in augustus 2025 in vernieuwde vorm op de markt gebracht. Het project is opgedeeld in vier deelcontracten. Het eerste contract omvat het vernieuwen van het beweegbare deel van de brug. Dit tweede contract omvat het transport en de installatie van de boogbruggen. Rijkswaterstaat past een maatwerkcontract met vaste som toe voor dit contract. Omdat de opdracht verschillende werkzaamheden betreffen waarvoor geen standaardcontractvorm bestaat, zal het maatwerkcontract elementen uit verschillende bestaande contractvormen bevatten. De resterende twee contracten bestaan uit het bouwen van een nieuwe boog (aanbesteding gepland in 2026) en het renoveren van de bestaande westelijke boog (aanbesteding gepland in 2027).